نگاهی به کامپیوتر های اولیه و آشنایی با پدر کامپیوتر دنیا.(جان آتاناسف)

جزیره کامپیوتر

روزنه ای به دنیای کامپیوتر

نگاهی به کامپیوتر های اولیه و آشنایی با پدر کامپیوتر دنیا.(جان آتاناسف)

 نگاهي به کامپيوترهاي اوليه

دنيا همواره به آدم‌هايي نياز داشته است که بتوانند آينده را شکل دهند و  John Vincent Atanasoff يکي از همين نوابغ با چنين ديدگاهي بود. وي از جمله نخستين توسعه ‌دهندگان کامپيوتر ديجيتال الکترونيکي بوده است و در واقع پديد آمدن رشته محاسبات الکترونيکي مديون وي است. وي در عين نوآور بودن، فيزيکدان و رياضيدان نيز بود.

اولين کامپيوتر الکترونيکي که از لامپ‌هاي خلاء استفاده مي‌کرد توسط آتاناسف و کليفورد بِري در دانشکده ايالتي يوتا ساخته شد. کامپيوتر آن‌ها که مي‌توان لقب نخستين کامپيوتر ديجيتالي را نيز به آن داد، بين سال‌هاي 1937 و 1942 ساخته شد. اين کامپيوتر مي‌توانست محاسبات دودويي را انجام دهد، حافظه‌اي پاک‌شونده داشت و مدارات منطقي را شامل مي‌شد. البته اين کامپيوتر هيچ‌گاه به توليد انبوه نرسيد و در حد يک نمونه باقي ماند.

آشنايي با پدر کامپيوتر

جان، به رياضيات بسيار علاقه ‌مند بود و از سن ده ‌سالگي اين علاقه خود را با مطالعه کتاب‌هاي جبر و سر و کله‌ زدن با ادوات مکانيکي که کارکرد آن‌ها تابع منطق رياضي بود، نشان مي‌داد. جان موفق شد دوران دبيرستان را زودتر از موقع يعني طي دو سال بگذراند. اما با اين حال به دليل نياز مالي نتوانست به دانشگاه برود و در عوض پي کسب و کار رفت تا درآمدي براي گذراندن زندگي داشته باشد.

وي سرانجام در سال 1921 توانست به دانشگاه فلوريدا وارد شود و چهار سال بعد در رشته مهندسي الکترونيک با درجهA  فارغ‌ التحصيل شد. سپس براي ادامه تحصيل وارد کالج ايالتي‌ يوتا شد و در همان جا با همسر آينده‌اشLura Meeks  آشنا شد. در سال 1926 يک سال پس از ورود به کالج موفق به دريافت مدرک عالي خود در رشته رياضيات گرديد. اما علاقه او به رياضيات، فيزيک و مکانيک خاموش نشدني بود. براي همين منظور، جهت کسب مدرک دکتري به دانشگاه ويکانسين رفت تا در تئوري فيزيک صاحب مدرک شود. PHD

و چنين آغاز شد:

 

پس از تکميل مدارج تحصيلي، جان به ياد آرزوي ديرينه خود افتاد. آرزوي وي همواره اين بود که راهي بيابد تا انجام محاسبات رياضي با سرعت بيشتري صورت بگيرند. هر چند که در آن زمان ماشين ‌حساب ‌هاي شرکت IBM با نام Tabulator و نوع ديگري از ماشين‌ حساب با نام Monroe Calculator وجود داشتند، اما اين دستگاه‌ها از نظر آتاناسف، هنوز کند بودند و رضايت وي را ‌حاصل نمي‌کردند. وي اعتقاد داشت که دستگاه آنالوگ (قياسي) نمي‌تواند به آن سرعتي برسد که محاسبات موردنظر وي را در مدت زمان کوتاهي انجام دهد و لذا به فناوري ديجيتالي بسيار علاقمند و معتقد بود.

وي با کمک همکارانش در کالج‌ يوتا، چهار اصل را براي ساخت يک کامپيوتر ديجيتالي در نظر گرفت. اين اصول عبارت بودند از:

کامپيوتر مورد نظر بايد الکتريکي يا الکترونيکي باشد. 1.

کامپيوتر مورد نظر بايد از سيستم دودويي (باينري) استفاده نمايد. 2.

3.حافظه کامپيوتر بايد از ظرفيت بالا برخوردار باشد. ضمن آنکه حافظه‌اي پاک‌شدني و احيا شونده باشد و توان مصرفی پایینی نیز داشته باشد.

 

4.کامپیوتر باید از عملیات منطقی به‌ طور مستقیم استفاده نماید و نباید از روش‌ها یا دستگاه‌های آنالوگ برای انجام محاسبات بهره بگیرد

اولین کامپیوتر، ABC

وی با در نظر گرفتن این چهار ویژگی، از دانشکده تقاضا کرد که یکی از دانشجویان تازه فارغ ‌التحصیل شده را به وی معرفی نماید و کلیفورد بری به همین منظور به وی معرفی شد. آن‌ها در سال 1939، اولین نمونه از کامپیوترشان را به نام ABC که سرنام(Atanasoff Berry Computer) بود آماده کردند که به خوبی کار می‌کرد. اما جان برای ثبت کامپیوتر خود به عنوان اولین نمونه کامپیوتر دیجیتالی مقداری تعلل کرد که این نتیجه خوبی در پی نداشت.

در سال 1940، دکتر جان ماچلی که چیزهایی از کامپیوتر ABC شنیده بود، از آتاناسف تقاضا کرد که کامپیوترش را ببینید و وی پذیرفت. اما این‌کار باعث شد که ماچلی از ایده ساخت ABC بهره برداری‌های فراوانی کند و بتواند به سرعت کامپیوتر خود به نام  انیاک (ENIAC) را آماده کند. در نتیجه انیاک که با کمک دکتر اکرت ساخته شده بود، با نمایش‌هایی که به راه انداخت نزد اغلب مردم به عنوان اولین کامپیوتر دیجیتالی شناخته ‌شد.

اما طی یک ماجرای حقوقی در سال 1972، قاضی ایالتی عنوان مبدع نخستین کامپیوتر دیجیتالی الکترونیکی را به آتاناسف اعطا کرد و مشخص گردید که در ساخت انیاک تا حد زیادی از ABC الگوبرداری شده است. وی سپس در سال 1990، مدال ملی تکنولوژی ایالات متحده را به لحاظ همین ابداع دریافت نمود.

دکتر جان وینسنت آتاناسف در سال 1995 و در سن 91 سالگی درگذشت.

وی هر چند که نتوانست حق اختراع ABC را برای خود ثبت نماید اما پس از آن، 32 اختراع مختلف دیگر را به نام خود به ثبت رساند .               منبع:http://www.goruh2012.blogfa.com



+ نوشته شده در  یک شنبه 6 فروردين 1391ساعت 12:59  توسط بهمن قرائی مقدم