جزیره کامپیوتر

روزنه ای به دنیای کامپیوتر

ويستا به زبان مايكروسافت

 سرويس اخبار خارجي ايتنا - هر زمان كه سيستم عامل، ابزار و يا امكانات جديدي از جانب مايكروسافت متولد مي‌شود، كنفرانس توسعه‌دهندگان حرفه‌اي مايكروسافت يا MS PDC براي معرفي آن برگزار شده، و با توقف نمايشگاه‌هاي COMDEX، اهميت بالايي يافته است. PDC مخصوص ويستا نيز در 13 سپتامبر سال جاري و در لس‌آنجلس برگزار شده است. چكيده‌اي از سخنان و نمايش گيتس و همراهان او را در ادامه مي‌خوانيد.
به اعتقاد بيل گيتس، آسودگي، وضوح و ارتباط دائم سه مزيت جديد ويستا مي‌باشند كه كاربرد بسياري در بخش IT و در نظارت و تهيه گزارش از فعاليت شبكه‌ها دارند. سرمايه عظيمي نيز صرف تسهيل فرآيندهاي پيشگيري، نظارت و حل مشكلات امنيتي كاربران شده است. تمركز ويستا بر تأمين شفافيت بيشتر در فعاليت‌ها، تماس‌ها و اطلاعات روزمره كاربران و همچنين ابزار كار آنها مي‌باشد؛ و به عبارت ديگر تمركز بر آنچه كه به تمركز نياز دارد.

1- وضوح كار در ويستا:
بسياري از كاربران به استفاده از چندين پنجره همزمان عادت دارند و ويستا اين امكان را فراهم مي‌كند كه كاربر با حركت دادن ماوس بر روي taskbar و عبور از پنجره‌هاي مختلف، نماي كوچكي از هر يك را مشاهده كرده و بدين ترتيب مشكلات رايجي كه در بستن و يا minimize كردن پنجره‌ها رخ مي‌دهد، از ميان برداشته مي‌شود. قابليت Alt-Tab نيز جاي خود را به قابليت flip داده و تعويض پنجره‌ها نيز بهتر و زيباتر از گذشته ممكن شده است. flip-3D نيز فراتر از همه، نمايي سه‌بعدي از پنجره‌هاي فعال را نشان مي‌دهد؛ كافي است تا كليدهاي ويندوز و space را به ترتيب فشار دهيد.
Quick Search نيز در همه جا موجود مي‌باشد. اگر از آن در Start Menu استفاده كنيد، برنامه‌هاي موجود در كامپيوتر را (مانند ماشين‌حساب و يا remote desktop) جست‌وجو مي‌كند و اگر در Favorites به جست‌وجوي كلمه‌اي چون new بپردازيد، سايت‌هاي مورد علاقه خود را مانند New York Times مشاهده خواهيد كرد.

برنامه‌هاي تحت ويندوز از اين پس قادر خواهند بود تا اطلاعات مورد نظر را به صورت Thumbnail نيز ذخيره كنند و بدين ترتيب استفاده از Document Explorer براي يافتن فايل دلخواه آسان مي‌شود. Quick Search قادر به جست‌وجو در متا-ديتاي فايل‌ها نيز بوده و بنابراين يك جست‌وجوي full-text را انجام مي‌دهد. فولدر مجازي نيز قابليتي است كه فايل‌هاي مختلف كامپيوتر را تنها بر حسب نوع (و يا هر ويژگي دلخواه)، جداي از فولدرهاي نگهدارنده و به طور يكجا نمايش مي‌دهد. اگر يكي از اين فولدرها را با notepad باز كنيد، مشاهده خواهيد كرد كه فولدرهاي مجازي چيزي جزو فايل‌هاي XML نبوده و شما نيز مي‌توانيد آنها را با ويژگي‌هاي دلخواه خود بسازيد. با drag and drop هم مي‌توانيد متا-ديتاهاي مختلف را (مانند نام تهيه‌كننده فايل و يا تاريخ ويرايش) به فايل‌هاي مورد نظر متصل كنيد.
نوار ابزار كناري يا Sidabar نيز به دسكتاپ ويستا اضافه شده و حاوي برنامه‌ها و قابليت‌هايي است كه كاربر به طور مداوم به آنها نياز دارد. از كدهاي DHTML تا زيرسيستم‌هايي چون Avalon را مي‌توان به اين نوار ابزار اضافه كرد.
در ويستا سكوي ديگري هم به نام Slideshow وجود دارد كه به كمك بخش سخ‌تافزار دستگاه، دسترسي از راه دور را به برخي ابزارهاي موجود مانند تقويم، Expedia و In Box فراهم مي‌كند. مي‌توان ابزارهاي مختلفي را براي Slideshow تعريف نمود. البته براي دسترسي به برخي از اين ابزارها، كامپيوتر بايد روشن بماند. وب‌سايت MicrosoftGadgets.com را براي آگاهي از چگونگي كار با اين سكو ملاحظه كنيد.

2- مزاياي آسودگي:
شايد بارزترين ويژگي جديد در ويستا، اعمال كنترل والدين بر برنامه‌هاي مختلف مي‌باشد. براي مثال مرورگر بازي‌هاي ويستا را در نظر بگيريد كه تمامي بازي‌هاي موجود در دستگاه را نشان مي‌دهد. والدين به عنوان admin مي‌توانند دسترسي كودكان(كاربران عادي) را به برخي از بازي‌هاي نامناسب مانند Grand Theft Auto با تعيين محدوده سني آنها محدود سازند. جالب اينكه اين بخش با ESRB (درجه‌بندي محصولات سرگرمي) نيز هماهنگ مي‌باشد.
IE 7 با نمايش يك آيكون، امكان بررسي اصالت سايت و مدرك SSL آن را براي كاربر فراهم كرده و بنابراين هنگام مرور سايت‌هايي چون PayPal ديگر نگران تقلبي بودن سايت و فيشينگ اطلاعات خود نخواهيد بود. آدرس سايت‌هاي مشكوك در IE 7 – كه اغلب از تاكتيك نمايش آدرس IP استفاده مي‌كنند – به رنگ زرد درمي‌آيد.

3- ارتباط با افراد، اطلاعات و دستگاه‌ها
tabbed browsing، قابليت جديد IE 7 بوده كه با نگه داشتن كنترل و كليك بر روي لينك‌ها فعال مي‌شود. اما ويستا قابليت quick tabs را بسي فراتر از اين قابليت به نمايش مي‌گذارد؛ و با يك كليك ساده مي‌توان نمايي زيبا از tabهاي موجود را مشاهده كرد. امكان ذخيره مجموعه‌اي از اين tabها نيز در favorites فراهم بوده و با يك كليك مي‌توان تمامي آنها را مجدداً باز نمود.
يافتن لينك عضويت RSS در سايت‌هاي خبري اغلب دشوار مي‌باشد و IE 7 به طور خودكار تمامي آنها را جمع‌آوري كرده و به كاربر نشان مي‌دهد.



+ نوشته شده در  چهار شنبه 1 آذر 1391ساعت 18:55  توسط بهمن قرائی مقدم