نصب ‌windows XP در كنار‌ ‌Mac OS X با استفاده از Boot camp‌

جزیره کامپیوتر

روزنه ای به دنیای کامپیوتر

نصب ‌windows XP در كنار‌ ‌Mac OS X با استفاده از Boot camp‌

 پيش از شروع كار در نظرداشته باشيد كه اپل در حال حاضر نسخه بتاي ‌‌Boot Camp را عرضه كرده است و امكانات وجود باگ‌ها و اشكالاتي در اين نسخه وجود دارد. از اين رو همان طور كه اپل در پايگاه وب خود اعلام مي‌كند بهتر است پيش از نصب ويندوز از كليه اطلاعات خود يك نسخه پشتيبان تهيه كنيد. 

موضوع ديگري كه بايد به آن توجه داشت آن است كه ويندوز از برخي سخت‌افزارهاي اپل مانند دوربين ‌‌isight در ‌iMac و‌ ‌MacBook Pro، ريموت كنترل اپل و مودم اپل پشتيباني نمي‌كند و بنابراين امكان كار با آن‌ها در ويندوز XP (فعلاً) وجود ندارد. 

براي نصب ويندوز بر روي مك‌هاي مبتني‌بر پردازنده‌هاي اينتل بايد نسخه ‌‌6.4.10‌‌ سيستم عامل ‌‌Mac OS X را روي سيستم نصب كرد و آخرين ميان‌افزارهاي ارائه شده از سوي اپل را نيز دريافت نمود. مراحل كار به شرح زير است: 


1- در مرحله اول پس از دريافت ‌Boot camp و اجراي آن، اين نرم‌افزار از شما مي‌خواهد يك‌ سي‌دي يا ‌‌DVD خام در درايو ديسك‌نوري سيستم خود قرار دهيد تا درايورهاي مورد نياز ويندوز‌ اكس‌پي به‌طور خودكار روي آن كپي شوند. 


2- مرحله بعدي ساخت يك پارتيشن جداگانه براي ويندوز‌ اكس‌پي است. انجام اين‌كار به سادگي و با استفاده از جداكننده كشويي گرافيكي كه جابه‌جاكردن آن باعث تغيير اندازه پارتيشن‌هاي مك و ويندوز مي‌گردد امكان پذير است. 

حداقل ظرفيت مورد‌نياز هاردديسك براي ساخت پارتيشن ويندوز پنج گيگابايت و حداكثر آن پنج گيگابايت كمتر از تمام گنجايش كل هاردديسك سيستم است.‌ 

3- گام بعدي مهم‌ترين مرحله كار يعني نصب ويندوز‌اكس‌پي است. با گذاشتن سي‌دي ويندوز و انتخاب گزينه ‌start Instalation مراحل نصب ويندوز آغاز مي‌شود. در هنگام نصب ويندوز بايد به دو نكته مهم توجه داشت؛ نخست آن‌كه در مراحل انتخاب پارتيشن ويندوز بايد حتماً پارتيشن ‌C را انتخاب كنيد. 

انتخاب پارتيشن‌هاي ديگر يا انتخاب گزينه مربوط به تغيير پارتيشن‌ها در اين مرحله از نصب ويندوز مي‌تواند به از دست رفتن اطلاعات شما در ‌ ‌Mac Os X منجر شود. ‌ 

دوم آن‌كه در مرحله انتخاب نوع پارتيشن، ‌FAT32 يا ‌‌NTFS، در نظر داشته باشيد كه‌ ‌Mac OS X فقط مي‌تواند اطلاعات موجود برروي پارتيشن‌هاي ‌‌NTFS را بخواند و امكان نوشتن يا ذخيره‌كردن اطلاعات روي آن را ندارد. اما با انتخاب‌‌ ‌FAT32 چنين محدوديتي نخواهيد داشت و عليرغم از دست دادن مزاياي ‌NTFS مي‌توانيد از محيط ‌Mac OSX به خواندن و نوشتن اطلاعات برروي اين پارتيشن‌ها بپردازيد. 

پس از اتمام نصب ويندوز سيستم به‌طور خودكار دوباره راه‌اندازي شده و از طريق ويندوز بالا خواهد آمد. 
4- پس از بالا آمدن ويندوز كافي است‌ سي‌دي يا ‌‌DVD درايورها را كه قبلاً ساخته‌ايد درون درايو قرار داده و نصب كنيد. اكنون سيستم عامل ويندوز ‌اكس‌پي آماده استفاده است. 

براي انتخاب سيستم‌عامل موردنظر، هنگام روشن‌كردن كامپيوتر كافي است به محض روشن كردن سيستم كليد ‌ 
‌(option يا ‌‌Alt در صفحه كليدهاي ويندوزي) را پايين نگه داريد تا صفحه‌اي شامل دو گزينه ‌‌windows و ‌‌ ‌Macintosh HD ظاهر شود. به اين ترتيب مي‌توانيد سيستم‌عامل مورد‌نظر خود را انتخاب كنيد. 

درصورت تمايل به انتخاب سيستم عامل ويندوز هنگام كار با ‌‌Mac OS X پس از رفتن به ‌System Prefrences از منوي ‌APPL وارد ‌‌startup Disk شده و سيستم‌عامل ويندوز را انتخاب كنيد. درمورد حالت برعكس اين وضعيت و هنگامي كه شما در حال كار با ويندوز هستيد و مي‌خواهيد از ‌‌Mac OS X استفاده كنيد مي‌توانيد گزينه‌ ‌PreFormance and Maintenance را از ‌ ‌conrol panel انتخاب كنيد و پس از دو بار كليك روي ‌‌Startup Disk گزينه ‌‌Macintosh HD را انتخاب كنيد.



+ نوشته شده در  پنج شنبه 2 آذر 1391ساعت 9:13  توسط بهمن قرائی مقدم